Ami Bernard Zillweger

ZILLW-07

Ami Bernard Zillweger werd geboren in Fribourg, in het Franssprekende deel van Zwitserland.

Zijn kunstopleiding kreeg hij aan de Ecole des Beaux Arts in Vevey, in de omgeving van Genève. Na diverse studiereizen in Frankrijk, Italië en Spanje vestigde hij zich in 1971 in Zutphen.

Zijn vorige tentoonstelling in Museum Henriette Polak toonde aan dat Ami Bernard Zillweger een veelzijdig kunstenaar is; de expositie omvatte een groot aantal technieken zoals conté-en pasteltekeningen, litho’s aquarellen en schilderijen.

Tijdens deze periode in Zutphen ontstond een heel eigen handschrift. De kunstenaar schreef hierover; ‘Tien jaar later ben ik de wederhelft van mijn werk; hun belichaming. Ze zijn talrijk en bewandelen wegen voor zichzelf en voor mij. Wij dragen elkaars naam, want wij zijn vruchten van één boom.’

Lees meer: Ami Bernard Zillweger

Dorine de Soet

dorine de soet Dorine de Soet is geboren in 1957 in Zeist. In 1977 verhuisde ze naar Amsterdam voor het volgen van verschillende studies waaronder de Amsterdamse Akademie voor Beeldende Vorm-ing. En in 1989 verhuisde ze naar Voorst, bij Zutphen. Daar in de oude pastorie werden haar 2 kinderen geboren. Voorst ligt tussen Deventer en Zutphen in, de ene dag steekt ze de IJssel over naar Zutphen, de andere dag naar Deventer.

In Deventer werkt ze sinds 1996 in de galerie Bij Floors de berg op, aan de Walstraat in Deventer.

Lees meer: Dorine de Soet

Peter Kalkowsky

Sinds 1999 is Peter Kalkowsky werkzaam als zelfstandig kunstenaar en typograaf. In het atelier van de graficus staat sinds enkele jaren het drukken met draden in het middelpunt. Zo ontstaan er grafieken waarbij de lijn, kleur, structuur en transparantie met elkaar één verbinding aangaan; deze zijn met houtsnede, anders de favoriete techniek van Kalkowsky, alleen met moeite te bewerkstelligen.

Peter Kalkowsky (1967) beoefent verschillende technieken maar legt zich de laatste jaren vooral toe op een door hemzelf ontwikkelde techniek, de draaddruk. Draaddrukken ontstaan door draden te spannen in een raam, deze in te inkten en ze vervolgens als hoogdruk op papier af te drukken. Dit levert een patroon van lijnen op. Variaties zijn mogelijk door het gebruik van verschillende soorten draden (van wol tot glasvezel), door de meer of mindere fijnmazigheid van het patroon, door de richting van de gespannen draden, door het afdekken van delen van het raam en door het variëren van de inktopdracht. De techniek doet in eerste instantie denken aan de zeefdruk die immers ook met een raamwerk van draden werkt maar anders dan daar is het hier niet de ruimte tussen de draden die het beeld vormt maar zijn het de draden zelf.

Lees meer: Peter Kalkowsky

Wim van der Meij

Wim van der Meij,

Hij werd in 1949 geboren in de bollenstreek en heeft tekenen al zijn hele leven lang als hobby. Echter na zijn eerste ets lessen in 1977 sloeg de hobby om in passie. Wim volgt avondstudies aan de Koninklijke Academie in Den Haag en raakt zo begeesterd dat hij in 1986 besluit zijn baan op te zeggen en als full-time kunstenaar aan de slag te gaan. In 1988 verhuist Wim naar Zutphen.

Als etser maakt Wim faam en hij creëert  dan ook een uitgebreid oeuvre. Vele plekken in het land heeft hij met de etsnaald vastgelegd. Hier vindt u een collectie van zijn Zutphense werken.

Lees meer: Wim van der Meij

Henk Bouwman

henk-bouwmanHenk Bouwman 29-05-1950 heeft zich het tekenen zelf aangeleerd na het traditionele onderwijs volgde hij een G.T. opleiding huisschilder in die tijd moest je een vak leren (tekenen en schilderen deed je maar in je eigen tijd). Op latere leeftijd haalde zijn basis en vakdiploma reclametekening wat hem in zijn verdere ontwikkeling zeer goed van pas kwam. Zijn latere ontdekking van het historische stadsgezicht bepaalde voor een groot deel zijn werk tot nu toe. Er gaat ook geen dag voorbij of hij verdiept zich weer in een oude gevel of steeg. In zijn tekeningen, of het nu gaat om gebouwen, portretten of objecten, toont Bouwman zich een romanticus. Hij vindt schoonheid in een onvolmaakte wereld. Hij heeft oog voor wonderlijke details, waardoor zijn werk herkenning en emotie oproept. Een gave die zelf iets van een wonder heeft, want Bouwman is visueel gehandicapt. Van kinds af aan is hij blind aan zijn linkeroog. Later raakte hij door trombose ook een deel van het zicht in zijn rechteroog kwijt. Gedreven door zijn drang tot expressie en zijn vermogen om zich met potlood en pen uit te drukken blijft hij doorgaan :

“Ik wil mensen laten delen in wat ik zie.” zegt hij zelf.

Lees meer: Henk Bouwman

Cor Sobel

Cor Sobel was aquarellist, schilder en tekenaar.
Hij is geboren te Velsen in 1899 en overleden te Zutphen op 20 maart 1984 Door de benoeming van zijn vader als hoofd van de lagere school de Mettray kwam het gezin deze kant van het land op.
Cor genoot zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem en was actief in Groningen, Eefde (Lochem) en Zutphen. Hij vond zijn inspiratiebron in de natuur maar ook kijkjes in de historische binnenstad waren geliefd bij hem.
(meer over zijn biografie leest u in het boek'De Zutphense Scool'door Wouter Derksen, ISBN 90-5730-539-9)

Marij Aarntzen

Volgde haar opleiding van 1983 tot 1988 aan de Academie voor Beeldende Kunsten ‘AKI’ in Enschede en studeerde af in de richting schilderen en grafiek.
Sindsdien zijn etsen en schilderen met olieverf op doek haar meest gebruikte technieken.

Fons Lansman

fons

Jan Baggen

Mijn naam is Jan Baggen, ik volgde de opleiding Grafsch ontwerpen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Voor uitgeverij Bohn, Scheltema & Holkema en Van Loghem Slaterus, heb ik diverse ontwerpen voor omslagen en binnenwerken van boeken en tijdschriften gemaakt. Voor de Kluwer kranten (later Wegener) maakte ik 15 jaar lang een wekelijkse rubriek met tekeningen en een verhaaltje over wat er zoal te zien is in het verspreidingsgebied (van Zwolle tot Nijmegen en van Amerongen tot Winterswijk). Voor uitgeverij Broekhuis tekende en schreef ik wandel- fietsboekjes.
Aan de hand van de routes wordt de geschiedenis van de grote Twentse Landgoederen behandeld. Mijn favoriete materiaal is de rietpen. Het riet wordt zelf geselecteerd in de natuur, blijft een paar maanden liggen om te "verhouten" en wordt dan tot een pen gesneden. De spontane losse techniek van de rietpen leent zich bij uitstek voor
het werken buiten.

Tekenen is niet voor niets de "moeder van de beeldende kunst".als tekenaar, schilder, illustrator en streekpublicist. Ik schilder en teken veel buiten "en Plein air", voornamelijk in de directe omgeving. Ook teken ik regelmatig mensen naar "levend model" waarbij het dan vooral om de lichaamsexpressie gaat, minder om het portret.
Voor de Wegener kranten schreef en illustreerde ik jarenlang een rubriek met allerlei wetenswaardigheden over de streek. Ook schreef en illustreerde ik een reeks wandel en fietsboekjes met als onderwerp Twentse landgoederen en hun historie.

 

Exposities:

Oude Kerk Amsterdam, Westfriese Munt Enkhuizen, Westfries Museum Hoorn, Slot
Zeist, kasteel Doorwerth Oosterbeek, Stedelijk Museum Zutphen, Hanzehof
Zutphen, Galerie Vorm en Beeld Zutphen, Galerie Eekmars Vaassen, Galerie
Naumer Warnsveld Middendorpshuis Den Ham, architectenbureau Wolbert Hengelo,
Kluwer Deventer, Krönnen Hellendoorn, Huis te Eerbeek, diverse restaurants,
bibliotheken bedrijven en instellingen. De reizende expositie "Wilde
zwanenrivier" ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van
Vogelbescherming Nederland in het jaar 2000.
Publikaties:

Beeld van streek, Beeld van een wandeling, Beeld van een kerk, Buitenbeeld,
Levend water, Twickel langs lanen en paden, Almelo zeven wandelingen door
stad en ambt, Weldam wandelen en fietsen over het landgoed, , 't Stift
Weerselo/Herinckhave, Singraven de geschiedenis getekend, en illlustraties
in Staring's gedichten.

Alwin Kok

alwin3De schilderijen van Alwin Kok zijn als het ware een confrontatie tussen het concrete en de Illusie. Hij daagt je als het ware uit om het vervreemde effect boven water te krijgen en te zien. Men wordt nieuwsgierig om te weten hoe Alwin aan een onderwerp en compositie komt. Hierdoor is het voor de liefhebber van deze stijl een plezier om emotie en magisch element te voelen die in deze schilderijen verborgen zijn. Een schilderij van Alwin Kok kenmerkt zich door twee richtingen: een realistische en een vervreemde magische onwerkelijke voorstelling. Als eerste zijn het de menselijke figuren die vaak aanwezig zijn in een bijna tijdloze vreemde of onwerkelijke omgeving met op de achtergrond een silhouet van stad of een rivierlandschap.

Lees meer: Alwin Kok

_Kunstzinnige 'KijkopZutphen'

Als we in Zutphen rondlopen zien we op vele plaatsen galeries met alle mogelijke vormen van kunstbeoefening. Ook blijkt Zutphen een aantrekkelijk woonklimaat te hebben voor beeldende kunstenaars. Onder hen zijn er meerdere die Zutphen met gebruik van verschillende technieken in beeld brengen.

Zo maakt om er maar een paar te benoemen, Wim van der Meij zeer verfijnde etsen, Alwin Kok ziet Zutphen door een "magisch realistische" bril. Steendrukken van Ami-Bernard Zillweger, en de koeienschilderijen van Dorine de Soet.
Aanschouw Zutphen gezien door de ogen van vele kunstenaars. U zult verrast staan van de vele historisch verrassende locaties en de manieren waarop deze in beeld worden gebracht. Maak kennis met een "Kijk op Zutphen" gezien door ogen van kunstenaars.